חיפוש מידע מרפאה
חפש
אסותא אופטיק

ייעוץ והכוונה

לחץ לייעוץ והכוונה

מתלבטים?

הרשמו לקבלת יעוץ חינם!

  לקבלת ייעוץ

טיפולי שיניים באסתטיקה

טיפולי שיניים
מרפאות שיניים
פורום טיפולי שיניים

    מרפאות נבחרות

ד"ר רון עזריה - מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר רוני מוסקונה- מרפאות ניתוחים פלסטיים
  מרפאות נוספות


השאלון

האם אתם יודעים הכל על הלבנת שיניים?

הכנסו לשאלון וגלו!


חדשות טיפולי שיניים

ניתוחים פלסטיים   > טיפולי שיניים  > חדשות טיפולי שיניים  > טיפולי שיניים למטופלים בסיכון גבוה
לוח מרפאות

טיפולי שיניים למטופלים בסיכון גבוה

 
שיתוף פייסבוק

בעלי מחלות רקע או מחלות כרוניות וקשישים - כל אלה מוגדרים כבעלי סיכון גבוה כאשר הם מעוניינים לעבור טיפולי שיניים. מה מייחד מטופלים אלה משאר המטופלים, ואיך מזהים מרפאה שערוכה לטפל בהם? מדריך

מרפאת שן עולם

טיפולי שיניים וחניכיים כרוכים לא פעם בסיכון ומצריכים היערכות מיוחדת: כאשר קיימות מחלות רקע, מחלות כרוניות שונות או כשמדובר במטופלים מבוגרים שחוששים מהליכים פולשניים מפאת גילם. בדומה למטופלים עם חרדה מרופא שיניים, בעלי סיכון גבוה נזקקים לשירותים מיוחדים במרפאת השיניים: לנוכחות של מרדים או מומחה לסיכון גבוה, למערך של צוות מיומן, סביבה מתאימה ומכשור מתקדם. כיום ישנן מרפאות שיניים שבהן מחלקה לסיכון גבוה, שנותנות מענה לאוכלוסיות שונות ומאפשרות טיפולי שיניים שמותאמים לתמונה הקלינית הכוללת.

מיהם בעלי סיכון גבוה?

בעלי סיכון גבוה הם אנשים שהטיפול הרפואי במרפאת השיניים מעמיד אותם בסיכון כלשהו. בנוסף, בעלי סיכון גבוה הם אנשים שנמנעים מפנייה לטיפולי שיניים כתוצאה מחשש להידרדרות מצבם הבריאותי, החמרה במצבם או שיבוש של הטיפול התרופתי אותו הם מקבלים. אוכלוסייה מגוונת זו כוללת בין היתר חולי סכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב, אנשים עם מחלות כליה, קרישת דם בעייתית, אנשים שעברו אירוע מוחי, בעלי מחלות כרוניות שונות או אנשים המטופלים בקביעות בתרופות.

מועמדים נוספים לטיפול שיניים שמותאם לבעלי סיכון גבוה הם אוכלוסיית הגיל השלישי ואנשים בעלי חריגות כלשהי שאינם מסוגלים לשתף פעולה עם טיפול שיניים רגיל, וכן אנשים שצריכים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

טיפולי שיניים, מחלות ובעיות רקע

קיים קשר הדוק בין חלל הפה ובריאות השיניים והחניכיים לבין המצב הבריאותי הכללי. במקרים מסוימים כגון סרטן, סוכרת ואיידס יופיעו סימנים מקדימים בחלל הפה שיאפשרו אבחון מוקדם. במקרים אחרים, מחלות רקע יכתיבו את סוג הטיפול ואת ההיערכות לו: למשל כאשר קיימת קרישה לקויה בחולי המופיליה או חולי סינדרום פון וילמברנד, במקרים שיש צורך בעקירת שן או טיפול חניכיים.

בנוסף ישנם מצבים בהם הטיפול התרופתי הקבוע מחייב התייחסות מיוחדת, למשל אצל אנשים הנוטלים בקביעות מדללי דם (אספירין, קומדין, פלביקס ואחרים). מטופלים אלו זקוקים למרפאה המצוידת במכשור ובחומרים למניעת דימום. התערבות אחראית ומורכבת מצד מרפאת השיניים ורופא השיניים נדרשת לעתים כמניעה, בהקשר של מחלה קיימת מאובחנת: למשל, ישנו סיכון גבוה לנמק בעצם הלסת כתוצאה מנטילת תרופות מקבוצת הביפוספטים (שניתנות לחלק מחולי סרטן) במיוחד אחרי עקירת שיניים או הכנסת שתל. חולים אלו זקוקים להתערבות דנטלית לפני תחילת הטיפול הכימי כצעד מונע או כשימור.

בעיות רקע שמתנגשות עם טיפולי שיניים לא חייבות להיות בעיות בריאותיות ולעתים בעיית הרקע העיקרית היא החשש עצמו מפני הטיפול, שגורם לאנשים להזניח את מצב הפה והשיניים ולהימנע מטיפול, מתוך פחד שהטיפול עצמו יפר את האיזון בחייהם, יגרום להם הידרדרות בריאותית או יעורר בהם חרדה קיצונית.

בחירת טיפול שיניים לבעלי סיכון גבוה

טיפולי שיניים לבעלי סיכון גבוה משלבים ידע מקצועי, גישה כוללת שלוקחת בחשבון את התמונה הקלינית כולה ומערך מתאים של אנשי מקצוע, ציוד ותשתיות. בין אם קיימות מחלות רקע ובין אם יש צורך בהתערבות דנטלית מיוחדת, חשוב שמרפאת השיניים תהיה ערוכה בהתאם ושהטיפול ייתן מענה רחב והולם: ייעוץ לבחירת התזמון הנכון לטיפול, טיפולים מונעים ומשמרים שניתן לנקוט מבעוד מועד, ציוד ומכשור מתקדמים, מתן פתרונות לבעיות שיניים וחניכיים בהתחשב במצב בריאותי מורכב, אנשי צוות מיומנים ומנוסים (כגון מרדימים), ציוד חירום והחייאה, חדרי ניתוח שקיבלו אישור ממשרד הבריאות ועוד.

מחלקות לסיכון גבוה שפועלות במרפאות שיניים ומרפאות לבריאות הפה ערוכות לקלוט מטופלים בסיכון גבוה וכן מטופלים ללא מחלות רקע שנזקקים למענה נרחב שאינו קיים במרפאת שיניים רגילה: כאשר נדרשת הרדמה כללית כחלק משיקום פה נרחב או כשקיימות בעיות שיניים חמורות, כאשר קיימות מוגבלויות שונות שאינן מאפשרות לאדם לשתף פעולה עם טיפול שיניים שגרתי או במקרים בהם גיל מתקדם גורם לחשש מפני הטיפול. במקרים כאלו ניתן להסתייע בהרדמה כללית, בטיפול נוגד חרדה או באמצעים אחרים המאפשרים לבצע את הטיפול, לשפר את איכות החיים ולדאוג לבריאות השיניים והפה.

מלבד הודאות והביטחון הפסיכולוגי שהטיפול לא יסתיים באסון והמקום ערוך לתת מענה לכל מצב חירום, יש לוודא שבמקום קיים ציוד הולם, אנשי צוות מיומנים ואיכותיים שיקבלו את ההחלטות הנכונות וכן מכשור ותשתיות שעומדים בתקנים.

המידע באדיבות מרפאת שן עולם, המתמחה בטיפול בבעלי סיכון גבוה.

פורומים מרפאות שיניים הדפסה שלח לחבר
תגובות פייסבוק



רשימת התגובות
הוספת תגובה
לא נמצאו תגובות