חיפוש מידע מרפאה
חפש
אסותא אופטיק

ייעוץ והכוונה

לחץ לייעוץ והכוונה

מתלבטים?

הרשמו לקבלת יעוץ חינם!

  לקבלת ייעוץ

טיפולי שיניים באסתטיקה

טיפולי שיניים
מרפאות שיניים
פורום טיפולי שיניים

    מרפאות נבחרות

ד"ר רון עזריה - מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר רוני מוסקונה- מרפאות ניתוחים פלסטיים
  מרפאות נוספות


השאלון

האם אתם יודעים הכל על הלבנת שיניים?

הכנסו לשאלון וגלו!


חדשות טיפולי שיניים

ניתוחים פלסטיים   > טיפולי שיניים  > חדשות טיפולי שיניים  > פחד מרופא שיניים - איך מתגברים?
לוח מרפאות

פחד מרופא שיניים - איך מתגברים?

 
שיתוף פייסבוק

כשלושים אחוזים מהסובלים מבעיות שיניים בישראל סובלים מתופעות פחד מרופא שיניים. מה גורם לתופעה ומהן הדרכים להתגבר על החרדה ולהתיישב על כיסא הטיפולים?

מרפאת שן עולם

פחד מרופא שיניים היא תופעה שכיחה, שגורמת ל-30% מהסובלים מבעיות שיניים להמנע מללכת לרופא ולהתחיל טיפול. מצב השיניים מידרדר ולרוב חלה החמרה במצב, אלא ששום דבר לא משכנע את מי שסובל מחרדה זו, המכונה גם "חרדה דנטלית". המחשבה על המפגש עם רופא השיניים, החפירות, הכאבים – כל אלה נדמים גרועים ומפחידים יותר מכל תסריט אחר. ובכן, יש פיתרון - מרגע שקיימת מודעות לבעיה מצד המטופלים ומצד המטפלים ניתן להקטין את החרדה או להעלימה כליל, ולהתחיל לדאוג לבריאות הפה.

ממה נובע פחד מרופא שיניים?

לרוב, הגורם שמזין פחד מרופא שיניים הוא זיכרון כלשהו של מפגש בעבר עם רופא שיניים, מפגש שהיה מלווה בכאב או בזיכרון חזק ולא נעים אחר. במילים אחרות – טראומה. בחלק מהמקרים, החרדה מבוססת פחות על חוויה של כאב חריף ויותר על זיכרון של יחס לא מקצועי, שבו רופא השיניים התעלם מהבעת המצוקה והמשיך בעבודתו כרגיל.

גורמים אחרים לפחד מרופא שיניים נובעים מהעובדה שחלל הפה נתפס כמקום אינטימי. ישנם אנשים שנבוכים ממצב הפה שלהם, ובנוסף נחרדים מהמחשבה על כך שאדם זר יקבל גישה לתוך הפה. בחלק מהאנשים המחשבה על כך מעוררת תחושה של חוסר שליטה וחוסר אונים. זהו איזור שאינו רגיש רק במובן הפסיכולוגי אלא גם במובן הממשי, מאחר ועצבים רבים מרוכזים בו – בלשון, בשפתיים, בחיך, בחניכיים ובעצבי השיניים.

חרדה מרופא שיניים גורמת לאנשים לשאת כל כאב שיניים, ליטול משככי כאבים בדרגות חוזק שונות ובלבד שלא ימצאו את עצמם על כסא המטופלים אצל רופא השיניים.

השלכות חרדה מרופא שיניים

חרדה איננה דבר לוגי, ברור ומסודר ולעתים קשה למצוא את הסיבה המדוייקת לה, אך השלכותיה הן רבות. אין איש שנהנה ממפגש עם רופא השיניים, אך חרדה מרופא שיניים גורמת להזנחה בריאותית באופן שמסכן את החולים הנמנעים מפנייה לטיפול ופוגע באיכות חייהם. היא עשויה להיות בעלת השלכות רחבות יותר: בריאות והיגיינת פה לקויה עלולה למנוע מאנשים להתקרב לאחרים כתוצאה מבושה, להוביל לביטחון עצמי ירוד ולאשמה על שאינם עושים דבר בקשר למצבם.

כיום קיימת מודעות לתופעה, ואנשים הנזקקים לטיפול שיניים אך סובלים מחרדה זו מוגדרים כמטופלים עם פחד מרופא שיניים או חולים בסיכון גבוה. מרפאות ומרכזים לטיפולי שיניים ולבריאות הפה שמתמחים בטיפול בחולים אלו, מציעים כלים שונים שיכולים להקל את הבעיה.

כלים ודרכי התמודדות

כדי להצליח להתמודד עם חרדה מרופא שיניים ולעבור את המשוכה שמונעת מהאדם את הטיפול לו הוא זקוק, יש ראשית למצוא רופא שיניים מתאים.

רופא שיניים שמתאים לטיפול במטופלים חרדתיים הוא רופא שיש לו סבלנות, שפתוח לשמוע אתכם ולספק לכם סביבה נוחה ורגועה, וכזה שאתם נותנים בו אמון. המטרה היא להגיע למצב של תקשורת פתוחה וזורמת, שבה תוכלו לשתף את הרופא בחששותיכם, שהוא יגלה סבלנות ואמפתיה למצוקותיכם ולשאלותיכם ויילך לקראתכם. לכן, חשוב שהמפגש הראשון יהיה מפגש היכרות ורק במפגש השני יתחיל הטיפול.

תקשורת זורמת תאפשר לכם ולרופא להחליט על סימני ידיים או קולות מוסכמים, שבעזרתם תוכלו לסמן לרופא מתי עליו לעצור. כך תרגישו שאתם שותפים לקצב ההתקדמות.

שאלות ומעורבות גבוהה במהלך הטיפול, למשל בתחילת כל פגישה, הן חלק מהגישה שעליכם לאמץ ועל רופא השיניים שלכם לקבל, כדי שתשיגו תחושת שליטה גבוהה יותר.

מטופלים עם חרדה מרופא שיניים זקוקים לאווירה נינוחה ומפרגנת. חשוב שהמרפאה עצמה תשדר אווירה כזו: החל במערך הקבלה ועד לסייעות ולשינניות. בנוסף מומלץ להסתייע במלווה, אדם קרוב בו אתם בוטחים, שילווה אתכם למרפאה.

טיפול ממוקד של איש מקצוע שמתמחה בחרדה מרופא שיניים יכול להקנות כלים יעילים להתמודדות: שיטות הרפיית שרירים, רגיעה מחשבתית וטיפול בדיבור.

המידע באדיבות מרפאת שן עולם, המתמחה בטיפול בסובלים מחרדה דנטלית.

פורומים מרפאות שיניים הדפסה שלח לחבר
תגובות פייסבוק



רשימת התגובות
הוספת תגובה
לא נמצאו תגובות