חיפוש מידע מרפאה
חפש
אסותא אופטיק

ייעוץ והכוונה

לחץ לייעוץ והכוונה

מתלבטים?

הרשמו לקבלת יעוץ חינם!

  לקבלת ייעוץ

טיפולי עיניים באסתטיקה

טיפולי עיניים
מרפאות הסרת משקפיים
פורום הסרת משקפיים

    מרפאות נבחרות

ד"ר רון עזריה - מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר רוני מוסקונה- מרפאות ניתוחים פלסטיים
  מרפאות נוספות


השאלון

האם אתם יודעים הכל על טיפול הסרת משקפיים בלייזר?

הכנסו לשאלון וגלו!


חדשות טיפול בעין עצלה

ניתוחים פלסטיים   > טיפולי עיניים  > חדשות טיפול בעין עצלה  > גם למבוגרים: טיפול ממוחשב חדש מרפא עין עצלה
לפורום בנושאלוח מרפאות

גם למבוגרים: טיפול ממוחשב חדש מרפא עין עצלה

 
שיתוף פייסבוק

כ-2% מהאוכלוסייה סובלים מעין עצלה - מצב שבו העין לא מגיעה לחדות ראייה, משדרת תמונה מטושטשת למוח ועם הזמן הולכת ומתנוונת

מאת: ד"ר איתי גל

כ- 2 אחוז מהישראלים לוקים בתופעת עין עצלה – ליקוי שמשבש את העברת התמונה למוח. התמונה הלא ממוקדת שמועברת מרשתית העין למוח גורמת לו 'לכבות' את האותות החשמליים שמגיעים מאותה העין, וזו הופכת למנוונת.

זה לא מכבר הושקה בישראל טכנולוגיה טיפולית חדשנית ולא פולשנית לעין עצלה, שמתאימה למבוגרים ולילדים מגיל 9. מדובר במכשיר שפיתחה חברת נוירוויז'ן, שמאפשר את שיפור הראייה על ידי אימון המוח באמצעות תרגול, המפצה על לקות הראייה.

בעקבות גירוי אשר מופעל על המוח ועושה שימוש בתמונות של ניגודים, כמו רקע לבן ושחור או פסים וקווים, משתפרת הראייה באופן ניכר. האימון מתבצע באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת, שיוצרת תהליך למידה נוירולוגי המאפשר למוח לעבד תמונות לא חדות שמועברות אליו מהעין העצלה.

העין מבלבלת את המוח

עין עצלה (אמבליופיה בשמה הרפואי) מוגדרת כמצב שבו עין אחת או שתיים לא מגיעות לחדות ראייה מספקת, גם אם משתמשים במשקפיים או בעדשות מגע. הגורמים לעין עצלה הם פזילה, בעיות תשבורת או בעיה רפואית בעין שגורמת לכך שאיכות הראייה ירודה. הראייה הדו עינית מתפתחת עד גיל 6 חודשים, ותפקידה לאפשר ראייה תלת מימדית. העיניים מעבירות למוח שתי תמונות דו מימדיות חדות של המציאות, עם חפיפה מסוימת ביניהן. המוח מתרגם את התמונות האלה לתמונה תלת מימדית ברורה. כשהתמונות שמתקבלות לא מתאימות זו לזו, מתקבלת תמונה מטושטשת.

התופעה של עין עצלה מתפתחת כשיש אי התאמה קבועה של התמונות שמגיעות למוח. כיוון שתמונה דו מימדית חדה מאפשרת תפקוד יעיל יותר מאשר תמונה מטושטשת, המוח 'מוותר' על אחת התמונות בתהליך התרגום. הדבר הזה מוביל להתנוונות האזור במוח שאחראי על הראייה באותה העין. אם התהליך הזה נמשך מספיק זמן, הוא יוצר עין עצלה, וכתוצאה מכך ראייה חד עינית. העין מתפקדת, אך המוח 'לא רואה' איתה.

ניתן לעיתים לטפל בעין עצלה אם מגלים את הבעיה בשנים הראשונות לחיי הילד. במקרה כזה מגרים את העין העצלה באמצעות הפעלת יתר של האישונים, הזלפת טיפות לעין הבריאה ואימון הילד להשתמש בעין הלא תקינה על ידי כיסוי העין ה'חזקה' ברטייה.

בשיטה החדשה, במטרה לאמן את המוח, מבצע המטופל סדרה של כ-40 טיפולים, שלוש פעמים בשבוע. כל טיפול אורך כ-30 דקות ומתבצע מול מחשב – הטיפול הראשון נערך במרפאה ובהמשך בבית המטופל. הטיפול מתבצע בחדר חשוך, במרחק של 1.5 מטרים מהמחשב, שמציג על פי תוכנית מובנית תצוגה מהירה של עצמים.

הנתונים שמתקבלים מהמטופל במהלך התרגול מועברים באמצעות האינטרנט מהמחשב הביתי אל מחשב האם, שממוקם בסינגפור. שם עוברים הנתונים ניתוח ועיבוד אונליין, שמאפשרים את קביעת מהלך התרגול הבא. כך מקבל כל מטופל באמצעות המחשב המרכזי תוכנית טיפול אישית, בהתאם לקצב ההתקדמות שלו.

שיעור ההצלחה: יותר מ-80%

שיטת נוירוויז'ן מתאימה לבני 55-9 עם מצב ראייה של 6/9 עד 6/30. השיטה לא מתאימה לסובלים מקטרקט, גלאוקומה, קרטוקונוס, בעיות קרנית, בעיות רשתית, בעיות ריכוז, מחלות כמו סוכרת לא מאוזנת ואפילפסיה. כמו כן לא ניתן לעבור את הטיפול במהלך הריון.

הטכנולוגיה החדשה מבוססת על מחקר ופיתוח ישראליים. החל משנת 2000 פועלת חברת נוירוויז'ן בשיתוף עסקי עם המכון הסינגפורי לחקר העין. משנת 2004 מתקיים שימוש מסחרי בטכנולוגיה שפיתחה נוירוויז'ן במרכזים רפואיים בעולם.

החברה מדווחת שמחקרים קליניים שנמשכו יותר משני עשורים הראו ששיעור ההצלחה בטיפול גבוה מ-80%. באוגוסט 2001 קיבלה הטכנולוגיה את אישור ה- FDA – מינהל המזון והתרופות האמריקאי, וביולי 2002 את אישור CE של האיחוד האירופי.

בישראל מיוצגת הטכנולוגיה על ידי "טלשיר טכנולוגיות רפואיות", שבחרה להפעיל את שיטת נוירוויז'ן המשווקת את הטכנולוגיה למרפאות עיניים ואופטומטריסטים ברחבי הארץ. מניתוח תוצאות קבוצת המטופלים הראשונה במרכז עיניים בירושלים, קבוצה שכוללה כ-26 משתתפים, עלה שאצל רובם נרשמו שיפור בחדות הראייה של העין העצלה בשתי שורות ואף שיפור בחדות הראייה בעין שלא טופלה. כמו כן נרשם שיפור בראיה הדו עינית.

לפני השימוש בשיטה מתבצעת למטופל בדיקת התאמה, שמהווה מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול. הבדיקה כוללת בחינה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, צילום פני הקרנית, מדידת איכות וחדות הראייה, בדיקת מספר המשקפיים ובדיקה מקיפה של רופא עיניים. אחרי הזנת הנתונים האלה בונה מערכת נוירוויז'ן תוכנית טיפול ספציפית עבור המטופל. כאמור, בסוף כל טיפול התוצאות משודרות למערכת הבקרה של החברה בסינגפור, והיא מעבדת את הנתונים ומתאימה את הטיפול הבא בהתאם לקצב ההתקדמות.

"עד היום ניתן היה לטפל בעין עצלה עד גיל 8", מסביר פרופ' פנחס נמט, יועץ ראשי ומנתח של קופת חולים מאוחדת. "זה השלב הקריטי של התפתחות הראייה. הבעיה היא שהילדים בדרך כלל לא שיתפו פעולה עם הטיפול, ולכן הוא לא היה תמיד אפקטיבי. עד כה גם לא היה מענה למבוגרים יותר שלוקים בעין עצלה. במערכת החדשה אנחנו יכולים לטפל גם בבני 55".

"חברת נוירוויז'ן עשתה מחקרים רבים מבוססים ומדעיים שהוכיחו שהאימון על המחשב מצליח לשפר את הראייה באופן ניכר", אומר פרופ' דב ויינברגר, מנהל מערך העיניים במרכז הרפואי רבין. פרופ' ויינברגר היה בין הראשונים שניסו בעבר להביא את השיטה לישראל, אחרי שהוצגה בכנסים בינלאומיים וזכתה לשבחים, אלא שבשל העברת החברה לסינגפור כשל אז הניסיון לייבא את המערכת לישראל. "זה דורש הרבה אימון, וגם העלות הכספית לא נמוכה ועשויה להגיע לאלפי שקלים, אבל זוהי בהחלט תקווה לחולים שעד כה לא היה להם פתרון".

באדיבות טלשיר טכנולוגיות רפואיות יבואנית ניורו-וויז'ן

פורומים מרפאות הסרת משקפיים הדפסה שלח לחבר
תגובות פייסבוק



רשימת התגובות
הוספת תגובה
לא נמצאו תגובות